Nástroje pro usnadnění přístupu

Řečnická soutěž Rednerwettbewerb

5. března 2014 se na Gymnáziu Břeclav konala už po čtrnácté řečnická soutěž Rednerwettbewerb. Sedm účastníků si připravilo zajímavá vystoupení na téma Privatleben online (?).

Při této příležitosti navštívila naši školu paní Cordula Hunold, nová koordinátorka škol PASCH z Goethe-institutu Praha, která předala dvěma studentům stipendia na prázdninový kurz v Německu. 
Ze šesti uchazečů byli vybráni Vít Kocmánek (7.A) a Dominik Pavelka (2.C/4).
  

Školní vzdělávácí program

ŠVP nižší gymnázium

ŠVP vyšší gymnázium

 

Školní vzdělávací program pro vyšší gymnázium po jednotlivých předmětech:

Povinné předměty

Český jazyk a literatura
Anglický jazyk
Francouzský jazyk
Německý jazyk
Ruský jazyk
Matematika
Informační a výpočetní technika
Dějepis
Základy společenských věd
Fyzika
Chemie
Biologie
Zeměpis
Estetická výchova
Hudební výchova
Výtvarná výchova
Tělesná výchova
Svět v souvislostech

 Volitelné předměty pro 3. (7.) ročník

Literární seminář  Stručná anotace předmětu  
Konverzace v anglickém jazyce  Stručná anotace předmětu
Konverzace v německém jazyce  Stručná anotace předmětu
Německý jazyk pro začátečníky, dvouletý kurz  Stručná anotace předmětu
Konverzace ve francouzském jazyce  Stručná anotace předmětu
Francouzský jazyk pro začátečníky  Stručná anotace předmětu
Konverzace ve španělském jazyce  Stručná anotace předmětu
Španělský jazyk pro začátečníky, dvouletý kurz  Stručná anotace předmětu
Ruský jazyk pro začátečníky, dvouletý kurz  Stručná anotace předmětu
Matematický seminář   Stručná anotace předmětu
Seminář z informatiky - tvorba webových stránek  Stručná anotace předmětu
Regionální dějiny I. Stručná anotace předmětu
Geopolitika Stručná anotace předmětu
Společenskovědní seminář  Stručná anotace předmětu
JA Studentská firma  Stručná anotace předmětu
Fyzikální experimenty  Stručná anotace předmětuu
Basic Physics  Stručná anotace předmětu
Laboratorní cvičení z chemie  Stručná anotace předmětu
Seminář z biologie  Stručná anotace předmětu
Laboratorní cvičení z biologie   Stručná anotace předmětu
Ekologický seminář   Stručná anotace předmětu
Deskriptivní geometrie, dvouletý kurz   Stručná anotace předmětu
Úvod do studia uměleckých oborů  Stručná anotace předmětu   

 Společné volitelné předměty pro 3.(7.) a 4.(8.) ročník

Čtením a psaním ke kritickému myšlení  Stručná anotace předmětu
Teaching Literacy Through Film  Stručná anotace předmětu
Le français dans son contexte culturel Stručná anotace předmětu
Nová média  Stručná anotace předmětu
Základy tvůrčího psaní  Stručná anotace předmětu
Dějiny a současnost  Stručná anotace předmětu

Volitelné předměty pro 4. (8.) ročník - čtyřhodinové

Německý jazyk, intenzivní kurz   Stručná anotace předmětu
Francouzský jazyk, intenzivní kurz  Stručná anotace předmětu
Matematický seminář   Stručná anotace předmětu
Informatika   Stručná anotace předmětu
Základy společenských věd   Stručná anotace předmětu
Dějepis   Stručná anotace předmětu
Zeměpis   Stručná anotace předmětu
Společenskovědní seminář  Stručná anotace předmětu
Fyzika   Stručná anotace předmětu
Chemie   Stručná anotace předmětu
Biologie   Stručná anotace předmětu

Volitelné předměty pro 4. (8.) ročník - dvouhodinové

Jazykové praktikum   Stručná anotace předmětu
Seminář z anglického jazyka   Stručná anotace předmětu
Seminář z německého jazyka   Stručná anotace předmětu
Seminář z francouzského jazyka  Stručná anotace předmětu
Španělský jazyk pro začátečníky Stručná anotace předmětu
Seminář z infinitezimálního počtu   Stručná anotace předmětu
Seminář z informatiky – digitální foto a video, AI v obraze  Stručná anotace předmětu
Regionální dějiny II. Stručná anotace předmětu 
Dnešní svět  Stručná anotace předmětu
Finanční gramotnost  Stručná anotace předmětu
Dějiny filozofie  Stručná anotace předmětu
Seminář z fyziky   Stručná anotace předmětu
Seminář z fyziky pro přírodovědce   Stručná anotace předmětu
Seminář z chemie   Stručná anotace předmětu
Seminář z biochemie   Stručná anotace předmětu
Seminář z biologie Stručná anotace předmětu
Seminář z biologie pro přírodovědce   Stručná anotace předmětu
Deskriptivní geometrie   Stručná anotace předmětu
Úvod do studia uměleckých oborů, příprava na talentové zkoušky   Stručná anotace předmětu

Nepovinné předměty

Sborový zpěv, 2 hodiny týdně
Jazykové praktikum, 1 hodina týdně

 

Projekt PASCH pokračuje

28. února 2014 podepsal ředitel školy RNDr. Josef Drobilič už třetí smlouvu o zapojení Gymnázia a Jazykové školy Břeclav do celosvětového projektu  PASCH. Tentokrát byli zástupci 18 partnerských škol ze střední a východní Evropy pozváni do Varšavy, aby si na tamním Goethe-institutu mohli vyměnit zkušenosti a poté na Německém velvyslanectví potvrdili svými podpisy spolupráci na další tři roky. 

Při této příležitosti se na velvyslanectví konala výstava plakátů, na kterých zapojené školy představily některé ze svých projektů v rámci PASCH, a Goethe-institut Varšava vydal katalog evropských partnerských škol.
 

Laboratorní práce pro žáky partnerských základních škol

(ZŠ Břeclav – Slovácká, ZŠ Břeclav – Komenského, ZŠ Lednice, ZŠ Lanžhot, ZŠ Mikulov – Hraničářů) probíhají v rezervovaných pátečních termínech v odborných laboratořích Gymnázia a Jazykové školy Břeclav.
Žáci si prostřednictvím připravených úkolů a pracovních listů upevňují praktickou formou probírané učivo v přírodovědných předmětech s využitím moderních měřících souprav se senzory (od konce dubna 2014).
Žáci jsou rozděleni do 3 skupin, které se po 2 vyučovacích hodinách střídají v laboratořích fyziky, biologie a chemie.

 

Začátek laboratorních prací: 7:55 hod.
Konec laboratorních prací: 13:25 hod.


Rezervované termíny laboratorních prací:
21. 3. ZŠ Lanžhot
28. 3. ZŠ Lednice
4. 4. ZŠ Mikulov, Hraničářů
11. 4. ZŠ Lanžhot
25. 4. ZŠ Lednice
2. 5. ZŠ Lanžhot
30. 5. ZŠ Lednice
6. 6.  ZŠ Lanžhot
13. 6. ZŠ Lednice
20. 6.

    

Nabídka témat laboratorních prací:


BIOLOGIE - Návrhy laboratorních prací z biologie pro žáky ZŠ
1. Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
2. Pozorování průduchů a trichomů
3. Izolace DNA z banánu (kiwi)
4. Důkaz škrobu a pozorování škrobových zrn
5. Pozorování prvoků v senném nálevu
6. Pozorování kroužkovců – pitva žížaly
7. Pozorování částí těla hmyzu
8. Oběhová soustava – měření krevního tlaku, srdečního tepu, EKG
9. Měření vitální kapacity plic
10. Dermatoglyfika – zkoumání papilárních linií


FYZIKA - Návrhy laboratorních prací z fyziky pro žáky ZŠ
7. ročník (možné i pro další ročníky) – zatím pouze bez označení (V)
Měření hustoty látek
Měření lidského těla – BMI index, trhací zkouška vlasů, mám plochou nohu?
Síla stisku ruky (V)
Měření tlaku chodidla člověka na podložku
Newtonovy pohybové zákony
Těžiště tělesa
Objevujeme Archimédův zákon (V)
Měření teplot (V)

8. ročník
Studium rovnoměrného pohybu - průměrná rychlost padajícího kornoutu
Zákon zachování energie - analýza pohybu skákajícího míče
Měrná tepelná kapacita látek
Měrné skupenské teplo tání ledu
Pozor klouže to - smykové tření
Měření výkonu člověka
Rovnováha na páce – netradiční měření hmotností českých mincí
Elektřina z ovoce a zeleniny
Základy meteorologie – teplota, tlak, vlhkost (V)
9. ročník
Měření účinnosti rychlovarných konvic
Kmitání kyvadla – frekvence a perioda pohybu
Kmitání pružiny (V)
Měření elektrického proudu a napětí, Ohmův zákon (V)
Měříme osvětlení, Absorpce světla (V)
Vodivost osolené a ocukrované vody (V)
Měříme hluk (V)
Měříme radioaktivitu (V)
Měříme magnetické pole (V)
Měříme rychlost zvuku
Pozn. (V) – využití měřících souprav se senzory

 

CHEMIE

Náměty LP pro žáky 8. ročníku ZŠ
Zařazení: Směsi, oddělování složek směsí
1. Stanovení teploty varu směsi
2. Jednoduchá destilace pomerančového džusu
3. Kruhová papírová chromatografie
4. Sloupcová chromatografie
5. Zkoumáme vodu z různých vodních zdrojů
Zařazení: Kyselost a zásaditost roztoků, měření pH, přírodní barviva
6. Indikátor z červeného zelí
7. Stanovení alkality pitné vody
Zařazení: Soli:
8. Hořící gel
9. Co dokáže kuchyňská sůl?
Zařazení: Rychlost chemické reakce
10. Faraonovi hadi
Zařazení: Chemie kolem nás
11. Příprava slizu
12. Příprava silikátového polymeru „hopskulky“

Náměty pro LP pro žáky 9. ročníku ZŠ
Zařazení: Redoxní reakce
1. Srovnání redoxních vlastností vybraných kovů pomocí zkumavkových reakcí
2. Elektrolýza roztoku NaCl za použití diafragmy
3. Elektrolýza v bramboře
Zařazení: Přírodní sloučeniny
4. Příprava mýdla
Zařazení: Polymery
5. Příprava silikátového polymeru „hopskulky“

CH spolupráce s VUT Brno

Ve čtvrtek 30. 1. 2014 studenti chemické fakulty přichystali pro naše studenty již 2. workshop, v rámci kterého se zabývali s problematikou zpracování biopolymeru, s biotechnologickými procesy ve farmaceutickém průmyslu a s nosičovými systémy pro medicínské, kosmetické a zemědělské aplikace. Přednášku doplňovaly praktické ukázky s možností aktivní účasti studentů.

 

 

V úterý 17. 12. 2013 navštívili naše gymnázium dva studenti fakulty chemické pod VUT Brno. Jejich přednáška se týkala výzkumu kompozitních materiálů, zejména uplatnění v oblasti zubního lékařství. Ovšem využitelnost je mnohem širší. Automobilový, letecký nebo technický průmysl již pomalu k těmto stavebním materiálům přechází.

Po vyčerpávající prezentaci následovala praktická část. V té jsme si vyzkoušeli aplikaci zubních můstků, dlah a čepů na originálních školících pomůckách pro zubní lékaře. Je možné, že tato zkušenost přiměla některé studenty přemýšlet nad budoucím zaměřením.
Petra Šimkovičová, studentka 7. A/8
Jihomoravsky kraj