3. 10. 2014 5. A v laboratořích MU
V tento den jeli studenti na MU, aby se seznámili s prostředím laboratoří MU a vyzkoušeli si jak se zde pracuje.
Nástroje pro usnadnění přístupu
V tento den jeli studenti na MU, aby se seznámili s prostředím laboratoří MU a vyzkoušeli si jak se zde pracuje.
Ve dnech 13. – 14. listopadu proběhly na našem gymnáziu opět Dny PASCH. Ve čtvrtek bylo na
programu promítání německých filmů (filmová pohádka Dornröschen pro mladší žáky gymnázia a ZŠ
Slovácká, film Good bye, Lenin pro starší žáky).
Na pátek byla pro žáky prvních ročníků a kvinty připravena prezentace o mezinárodních
prázdninových kurzech pro studenty a téměř celé dopoledne probíhal v učebně výtvarné výchovy
Stofftaschenprojekt. Pod vedením prof. Jirmanové malovala skupina žáků obrázky na plátěné
tašky pro žáky partnerské školy z Taiwanu. Tento projekt výměny tašek by se mohl stát základem
spolupráce mezi oběma školami.
I v letošním školním roce nacvičila divadelní skupina PASCH s pomocí divadelního pedagoga Jörga Isemeiera nové představení s názvem „Wir und die anderen“ (My a ti druzí).
Premiéra tohoto představení se konala ve středu 4. června 2014 na Obchodní akademii v Hodoníně, o dva dny později mohli představení shlédnout studenti druhého a třetího ročníku i na našem gymnáziu.
V kroužku chemie jsme tentokrát pracovali s teplotními čidly napojenými na počítač. Zkoumali jsme, jak ovlivňuje ochlazování předmětu proudění vzduchu a odpařování vody z povrchu. Díky speciálnímu programu jsme mohli zaznamenaná data, dále zpracovávat.
Díky projektu „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ si naše škola pořídila kapalinový chromatograf, který se řadí mezi špičkové přístroje instrumentální analytické chemie.
Vysoceúčinná kapalinová chromatografie (HPLC – High Performance Liquid Chromatography) je v současnosti nejrozšířenější separační technikou, která umožňuje dělení, identifikaci a kvantitativní stanovení velkého množství organických a anorganických látek přítomných ve zkoumaném vzorku. Naši studenti, zejména vyšších ročníků, tak získají možnost, naučit se pracovat na moderním analytickém přístroji nejen ve volnočasovém kroužku, ale i v rámci laboratorních cvičení.
V rámci projektu „Podpora přírodovědného vzdělávání“ navštívili naši studenti 31. 1. a 7. 2. 2014 výukové chemické laboratoře na Masarykově univerzitě Brně. Na těchto špičkových akademických pracovištích provedli laboratorní cvičení pod vedením zdejších asistentů, kteří si pro ně připravili i sadu demonstračních pokusů z anorganické chemie. Akce se zúčastnili studenti 1. – 3. ročníků vyššího gymnázia ve dvou termínech a měla ze strany studentů velmi pozitivní ohlas.
5. března 2014 se na Gymnáziu Břeclav konala už po čtrnácté řečnická soutěž Rednerwettbewerb. Sedm účastníků si připravilo zajímavá vystoupení na téma Privatleben online (?).
28. února 2014 podepsal ředitel školy RNDr. Josef Drobilič už třetí smlouvu o zapojení Gymnázia a Jazykové školy Břeclav do celosvětového projektu PASCH. Tentokrát byli zástupci 18 partnerských škol ze střední a východní Evropy pozváni do Varšavy, aby si na tamním Goethe-institutu mohli vyměnit zkušenosti a poté na Německém velvyslanectví potvrdili svými podpisy spolupráci na další tři roky.
(ZŠ Břeclav – Slovácká, ZŠ Břeclav – Komenského, ZŠ Lednice, ZŠ Lanžhot, ZŠ Mikulov – Hraničářů) probíhají v rezervovaných pátečních termínech v odborných laboratořích Gymnázia a Jazykové školy Břeclav.
Žáci si prostřednictvím připravených úkolů a pracovních listů upevňují praktickou formou probírané učivo v přírodovědných předmětech s využitím moderních měřících souprav se senzory (od konce dubna 2014).
Žáci jsou rozděleni do 3 skupin, které se po 2 vyučovacích hodinách střídají v laboratořích fyziky, biologie a chemie.
Začátek laboratorních prací: 7:55 hod.
Konec laboratorních prací: 13:25 hod.
Rezervované termíny laboratorních prací:
21. 3. ZŠ Lanžhot
28. 3. ZŠ Lednice
4. 4. ZŠ Mikulov, Hraničářů
11. 4. ZŠ Lanžhot
25. 4. ZŠ Lednice
2. 5. ZŠ Lanžhot
30. 5. ZŠ Lednice
6. 6. ZŠ Lanžhot
13. 6. ZŠ Lednice
20. 6.
Nabídka témat laboratorních prací:
BIOLOGIE - Návrhy laboratorních prací z biologie pro žáky ZŠ
1. Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
2. Pozorování průduchů a trichomů
3. Izolace DNA z banánu (kiwi)
4. Důkaz škrobu a pozorování škrobových zrn
5. Pozorování prvoků v senném nálevu
6. Pozorování kroužkovců – pitva žížaly
7. Pozorování částí těla hmyzu
8. Oběhová soustava – měření krevního tlaku, srdečního tepu, EKG
9. Měření vitální kapacity plic
10. Dermatoglyfika – zkoumání papilárních linií
FYZIKA - Návrhy laboratorních prací z fyziky pro žáky ZŠ
7. ročník (možné i pro další ročníky) – zatím pouze bez označení (V)
Měření hustoty látek
Měření lidského těla – BMI index, trhací zkouška vlasů, mám plochou nohu?
Síla stisku ruky (V)
Měření tlaku chodidla člověka na podložku
Newtonovy pohybové zákony
Těžiště tělesa
Objevujeme Archimédův zákon (V)
Měření teplot (V)
8. ročník
Studium rovnoměrného pohybu - průměrná rychlost padajícího kornoutu
Zákon zachování energie - analýza pohybu skákajícího míče
Měrná tepelná kapacita látek
Měrné skupenské teplo tání ledu
Pozor klouže to - smykové tření
Měření výkonu člověka
Rovnováha na páce – netradiční měření hmotností českých mincí
Elektřina z ovoce a zeleniny
Základy meteorologie – teplota, tlak, vlhkost (V)
9. ročník
Měření účinnosti rychlovarných konvic
Kmitání kyvadla – frekvence a perioda pohybu
Kmitání pružiny (V)
Měření elektrického proudu a napětí, Ohmův zákon (V)
Měříme osvětlení, Absorpce světla (V)
Vodivost osolené a ocukrované vody (V)
Měříme hluk (V)
Měříme radioaktivitu (V)
Měříme magnetické pole (V)
Měříme rychlost zvuku
Pozn. (V) – využití měřících souprav se senzory
CHEMIE
Náměty LP pro žáky 8. ročníku ZŠ
Zařazení: Směsi, oddělování složek směsí
1. Stanovení teploty varu směsi
2. Jednoduchá destilace pomerančového džusu
3. Kruhová papírová chromatografie
4. Sloupcová chromatografie
5. Zkoumáme vodu z různých vodních zdrojů
Zařazení: Kyselost a zásaditost roztoků, měření pH, přírodní barviva
6. Indikátor z červeného zelí
7. Stanovení alkality pitné vody
Zařazení: Soli:
8. Hořící gel
9. Co dokáže kuchyňská sůl?
Zařazení: Rychlost chemické reakce
10. Faraonovi hadi
Zařazení: Chemie kolem nás
11. Příprava slizu
12. Příprava silikátového polymeru „hopskulky“
Náměty pro LP pro žáky 9. ročníku ZŠ
Zařazení: Redoxní reakce
1. Srovnání redoxních vlastností vybraných kovů pomocí zkumavkových reakcí
2. Elektrolýza roztoku NaCl za použití diafragmy
3. Elektrolýza v bramboře
Zařazení: Přírodní sloučeniny
4. Příprava mýdla
Zařazení: Polymery
5. Příprava silikátového polymeru „hopskulky“
Ve čtvrtek 30. 1. 2014 studenti chemické fakulty přichystali pro naše studenty již 2. workshop, v rámci kterého se zabývali s problematikou zpracování biopolymeru, s biotechnologickými procesy ve farmaceutickém průmyslu a s nosičovými systémy pro medicínské, kosmetické a zemědělské aplikace. Přednášku doplňovaly praktické ukázky s možností aktivní účasti studentů.
V úterý 17. 12. 2013 navštívili naše gymnázium dva studenti fakulty chemické pod VUT Brno. Jejich přednáška se týkala výzkumu kompozitních materiálů, zejména uplatnění v oblasti zubního lékařství. Ovšem využitelnost je mnohem širší. Automobilový, letecký nebo technický průmysl již pomalu k těmto stavebním materiálům přechází.
V rámci projektu „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání“ funguje na naší škole též kroužek biologie. Schází se dvě skupiny – ve středu od 13:45 do 15:15 žáci sekundy a kvarty a ve čtvrtek od 14:00 do 15:30 žáci tercie a partnerských ZŠ. Z dosavadní činnosti lze uvést:
- chovatelské aktivity (pár zebřiček pestrých, 1 korela, křeček, zakrslý králík)
- vycházky do terénu (pozorování podzimní přírody)
- péče o přírodu a životní prostředí (výroba a instalace krmítka)
Na programu kroužku se do určité míry podílí sami žáci (výběr zvířat, která budeme chovat, vyhledávání návodů na výrobu krmítka, …)
V rámci projektu "Podpora přírodovědného a technického vzdělávání" probíhají na naší škole dva chemické kroužky pro žáky vyššího gymnázia.
Laboratorní práce z chemie pro žáky VG (1. a 2. ročníky) ve středu 14:30 - 16:00 a pokročilá praktika z chemie pro žáky VG (3. a 4. ročníky) v pondělí 14:30 - 16:00.
Ve spolupráci s MU Brno jsme zorganizovali dvě přednášky, ve kterých se žáci seznámili s s důležitými reakcemi analytické a organické chemie.
.